Het is een open deur om op te merken dat veel ondernemers starten zonder eerst een bedrijfsplan op te maken. Echter daar het eveneens een open deur is om op te merken dat ondernemers die wel een bedrijfsplan maken gemiddeld aanzienlijk succesvoller zijn, komt automatisch de vraag op: waarom?

Waarom starten zo veel ondernemers zonder eerst een ondernemingsplan te schrijven? Je mag verwachten dat een ondernemer in de dop zich in elk geval oriƫnteert op het ondernemerschap. Hij of zij komt dan toch ook al die artikelen tegen die stellen dat een goed ondernemingsplan de kans van slagen aanmerkelijk vergroot.

Waarom dan gaan zoveel ondernemers hieraan voorbij. Is het misschien omdat ze denken dat zij zoveel beter zijn en het allemaal zoveel beter weten dan anderen dat ze denken dat dat toch niet voor hem of haar geldt? Is de gedachte soms: ik ben een vakman op mijn gebied, dus ik heb dat echt niet nodig?

Waarschijnlijk zullen er wel aspirant ondernemers zijn die dit denken. Echter het zou best eens kunnen dat veel starters er gewoon als een berg tegenop zien en zichzelf er daarom (eigenlijk tegen beter weten in) van overtuigen dat een bedrijfsplan maken niet nodig is.

Als dat zo is dan rust er een taak op belanghebbende zoals overheid, Kamer van Koophandel, adviseurs en coaches om het deze starters wat gemakkelijker te maken.

Gelukkig zijn er bedrijven zoals bijvoorbeeld die zich toeleggen op producten zoals software voor het maken van een ondernemingsplan dat zowel zeer eenvoudig in gebruik is als ook een professioneel ondernemingsplan helpt op te stellen.

Het is te hopen dat startende ondernemers zich meer gaan realiseren dat een bedrijfsplan maken niet verstandig is voor slechts sommige ondernemers, maar voor alle startende ondernemers. Een bedrijf starten doe je niet zomaar maar doe je goed doordacht en goed voorbereid. Een ondernemingsplan hoort daarbij.

Promotie van je bedrijf

Bij het maken van een bedrijfsplan wordt vaak promotie over het hoofd gezien. We zien vaak dat het hele bedrijf en zijn werkwijze volledig is uitgedacht, maar dat promotie niet wordt meegenomen. Als je bijvoorbeeld je logo op zweetbandjes bedrukken wilt, moet zoiets ook worden opgenomen in het bedrijfsplan. Zo kan ben je zo uitgebreid mogelijk in de beschrijving van het plan en kom je niet voor onverwachte en ongedekte kosten te staan. Op die manier ben je goed voorbereid en zal de bank ook eerder bijvoorbeeld een lening aan jouw bedrijf verstrekken.

Een bedrijfsplan maken maakt de ondernemer